Sluit meer deals in minder tijd
Verkoopmedewerkers vertrouwen op hun CRM om meer deals te sluiten in minder tijd
CRM helpt verkoopmedewerkers
Uw verkoopdewerkers houden van verkopen. Het sluiten van meer deals hangt sterk af van het contact met potentiële klanten. Kies de juiste tussenpozen en verstrek relevante informatie wanneer ze die nodig hebben. Een CRM systeem stroomlijnt de dagelijkse taken van uw salesmedewerkers, zodat ze georganiseerd en productief blijven.
Waarom hebben verkopers een CRM nodig?
Uw verkoopmedewerkers maken alles van dichtbij mee en werken samen met prospects en potentiële klanten om nieuwe deals te sluiten. Ze moeten dus veel verschillende taken kunnen uitvoeren. E-mails, vergaderingen, telefoongesprekken, taken voor de dag, salesdoelen en analyses zijn slechts een paar dingen waarmee een salesmedewerker de hele dag lang aan het jongleren is.
Ze moeten hun taken en doelen bijhouden, toegang hebben tot klant- en prospectinformatie en eerdere interacties kunnen terughalen, zodat ze intelligente gesprekken kunnen voeren met hun leads. Kortom: ze hebben een CRM-systeem nodig om tijd te besparen op doorsnee taken, zodat ze productiever kunnen zijn.
Wat verwachten salesmedewerkers van hun CRM?
Intellligentie
Met een AI-assistent die prospect- en klantgegevens uit uw verkoopgegevens haalt, kunt u ook minder tijd besteden aan het zoeken naar informatie. AI-assistenten kunnen veel doen: voorspellingen maken over deals, afwijkingen in uw pijplijn controleren en zelfs de stemming van klanten opmerken.
Minimale gegevensinvoer
Verkopers willen een CRM-systeem dat het grootste gedeelte van het invoerproces voor gegevens kan automatiseren, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn: verkopen. Minder handmatige gegevensinvoer betekent ook meer productiviteit en nauwkeurigere gegevens.
Beheer van sales-content
Een CRM met goed beheer van sales-content stelt salesteams in staat om hun salesmateriaal centraal te maken, te classificeren, te organiseren en te optimaliseren. Dit omvat alles van voorstellen en slideshow-sjablonen tot contract-sjablonen en best practices.
Eenvoudig in gebruik
Een CRM zou het werk van verkoopmedewerkers gemakkelijker moeten maken, niet moeilijker. Daarom moet uw CRM goed zijn uitgerust om zich aan uw bedrijfsproces aan te passen en aansluiten bij de manier waarop uw salesmedewerkers werken. Niet andersom.
Beter tijdbeheer
Verkoopmedewerkers profiteren van een geïntegreerde agenda om hun tijdbeheer te verbeteren. Hierdoor kunnen ze vertrouwen op hun CRM-gegevens om hun taken te rangschikken en tijd slim te besteden aan het sluiten van meer deals.
Welke CRM is de beste keuze voor verkoopmedewerkers?
Een CRM systeem kan de communicatie met uw klanten drastisch verbeteren, de productiviteit van uw salesmedewerkers naar een hoger niveau tillen en de salescijfers van uw organisatie verhogen.
CRM klaar voor de verkoop en prioriteiten
Doet u nog aan cold-calls?
Wanneer u uw salesmedewerkers een lijst met leads voor follow-ups geeft, waar beginnen ze dan mee? Direct cold-calling lijkt misschien een goed idee, maar het is zeker niet de meest efficiënte manier om te verkopen, vooral gezien het feit dat 50% van de tijd van een salesmedewerker wordt verspild aan leads die niet converteren.
Intelligent verkopen is de toekomst
De lead-voorspellingen van een CRM oplossing kunnen u een idee geven van welke leads slechts een telefoontje verwijderd zijn van een conversie, en welke deals wegglijden. Een intelligente assistent van een CRM systeem, scoort uw leads door het meten van win-gedrag, gerelateerde salesactiviteiten en reacties van leads. Naarmate deze scores veranderen, kunt u ook zien welke salesactiviteiten een belangrijke invloed hebben gehad op uw voorspellingsscore.
%
Is tijd kwijt aan contactpersoon vinden
%
Ervaart administratieve last
%
Van de tijd wordt administratief besteed
%
Heeft inzicht in de voortgang van hun targets
Salesmedewerkers kunnen tot 40% van hun tijd besteden aan het zoeken naar iemand om te bellen.
Bron: Inside Sales
Verspil geen tijd aan het invoeren van gegevens
Het invoeren van gegevens kan funest zijn voor productiviteit
Wist u dat 71% van de salesmedewerkers zegt dat ze te veel tijd besteden aan het invoeren van gegevens? Salesmedewerkers besteden niet genoeg tijd aan verkoop. Het regelmatig invoeren van contactgegevens, accountgegevens en het bijwerken van de fasen van deals kan veel tijd in beslag nemen van de dag van een salesmedewerker, waardoor er minder tijd over is voor daadwerkelijke verkoop.
Automatiseer in enkele minuten. Bespaar uren.
En CRM systeem bespaart tijd en verbetert de productiviteit door terugkerende taken zoals het vastleggen van e-mails of telefoongesprekken te automatiseren. Automatiseer uw proces voor het verzamelen van leadgegevens door middel van automatische Lead Enrichment en laat uw salesmedewerkers zich concentreren op waar ze goed in zijn: deals sluiten. Volgens Accenture besteedt een salesmedewerker meer dan een derde van zijn of haar week aan verkopen en 20% aan accountbeheerprocessen, zoals het invoeren van gegevens in CRM.
Houd een vinger aan de pols bij de klant
Hebt u een goede relatie met uw prospects?
Als salesmedewerker hebt u mogelijk vaak grote deals in uw pijplijn die al uw aandacht opeisen. De prospect waarmee u contact hebt, kan mogelijk via verschillende kanalen met u communiceren. Dit kan variëren van het bezoeken van uw website, het invullen van vragenlijsten en het maken van supporttickets, tot berichten via Twitter en Facebook. Als u de kanalen niet allemaal goed bijhoudt, zou de kans op een deal kunnen verminderen.
Blijf op de hoogte
Met de juiste verkoopsignalen in uw CRMoplossing kunnen uwverkoopmedewerkers realtime en nuttige meldingen ontvangen wanneer een prospect die u volgt contact opneemt met uw organisatie. U kunt e-mailreacties via verschillende kanalen op één centrale plaats bijhouden. Deze meldingen zijn bruikbaar. U kunt er direct op reageren, waar u ook bent, zelfs onderweg.
Uit een onderzoek van de TheBrevetGroup blijkt dat 30-50% van de sales naar de leverancier gaat die als eerste reageert.
Bron: The BrevetGroup
Zie hoe ver u van uw quota verwijderd bent
Problemen met bijhouden?
Hoeveel omzet hebt u tot nu toe gemaakt en hoeveel hebt u nog nodig om uw maandelijkse doelen te bereiken? Met hoeveel leads hebt u contact gehad? Als salesmedewerker hebt u meerdere doelen die u moet bereiken, en het bijhouden van al deze doelen kan lastig zijn, zeker als u werkt aan individuele deals.
Blijf in realtime op de hoogte
Met de doelmeters binnen uw CRM kunt u uw doelen in realtime bijhouden. Omzet, leads, deals: wat uw doel ook is, dankzij de doelmeter blijven uw verwachtingen realistisch en hebt u inzicht in wat u wel, niet of bijna hebt bereikt. Feeds geven u belangrijke updates over deals die u volgt en laten u weten wanneer uw aandacht nodig is.
Volgens de statistieken kan slechts 24.3% van de salesmedewerkers hun quota bijhouden.
Bron: Saleshacker
360-graden overzicht van uw klanten
Maakt u een relevante salespitch?
Zou het niet nuttig zijn om te weten of de prospect die u momenteel probeert binnen te halen, in het verleden iets heeft getweet over uw branche? Als u het juiste moment beschikt over de juiste informatie, hebt u zeker een betere kans om de deal te sluiten. Wanneer uw klantgegevens verspreid zijn op verschillende plekken, kan het een belemmering vormen voor uw salespitches als u op een cruciaal moment niet te juiste informatie kunt vinden.
Bied een betere saleservaring aan
Met een 360-gradenweergave in uw CRM systeem worden alle e-mails, live chats, campagnes, evenementen, sociale-mediaberichten, deals en enquêtes van uw leads samengevoegd in een gemeenschappelijke tijdlijn. Dit stelt u in staat om de koopgewoonten van uw klanten te begrijpen, betere marketingcampagnes te ontwerpen en u te betrekken bij weloverwogen zakelijke beslissingen.
Bedrijven die strategieën over meerdere kanalen implementeren, behouden hun klanten per jaar 91% beter vergeleken met bedrijven die dat niet doen.
Bron: Aspect