CRM voor e-commerce

CRM voor e-commerce

Met CRM kunnen bedrijven hun vroegere, huidige en toekomstige klanten op verschillende niveaus analyseren, en dus hun klantrelatiebeheer optimaliseren.  CRM is essentieel voor elk bedrijf; inclusief e-commerce sites zoals webshops. Dit komt omdat het hun in staat stelt te groeien en te slagen.

E-commerce CRM versus traditionele CRM

Een van de belangrijkste functies van traditionele CRM-software is het vastleggen en opslaan van belangrijke klantinformatie. Dit omvat voorkeurscontactmethode, accountinformatie en potentiële klanten (leads) allemaal op één locatie. Het gebruik van traditionele CRM-software bij de dagelijkse activiteiten is gunstig omdat het bedrijven helpt te begrijpen hoe ze adequaat met hun klanten kunnen communiceren en aan hun behoeften kunnen voldoen. Het primaire doel van traditionele CRM is om werknemers en klanten te verenigen door ervoor te zorgen dat iedereen krijgt wat ze nodig hebben. Ten slotte biedt traditionele CRM degenen in de verkoop een klantprofiel met informatie over eerdere aankopen en outreach-geschiedenis.

E-commerce CRM, e-CRM, richt zich primair op de verkoop en klantervaringen die online worden gevoerd. Net als traditioneel CRM kan e-CRM klantinformatie en verkooppatronen analyseren en gegevens registreren en opslaan, maar het kan de hele dag, elke dag. De meeste e-CRM’s bieden ook de mogelijkheid om de statistieken van de website te analyseren, bijvoorbeeld:

  • Omrekeningskoersen;
  • Doorklikpercentage van de klant;
  • Opt-ins voor e-mailabonnementen;
  • In welke producten zijn klanten geïnteresseerd?

Een CRM oplossing voor e-commerce bedrijven voorziet er in om klanten gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Je klanten de mogelijkheid geven om hun e-commerce-ervaring aan te passen, naast het luisteren naar hun behoeften en hun het gevoel geven dat ze gehoord worden, zijn slechts enkele tips om in gedachten te houden wanneer je klantrelaties opbouwt. Deze tips kunnen niet alleen helpen bij het werven van nieuwe klanten, maar ook bij het behouden van huidige.

Impact van e-commerce op CRM

 Hoewel het hoofdzakelijk gaat om het beheren van relaties met klanten en het bieden van een geweldige klantervaring, heeft e-commerce op verschillende manieren een impact gehad op CRM. Een studie ontdekte dat e-commerce veelbelovende implicaties heeft voor het verbeteren van klanttevredenheid en loyaliteit. In feite toont het onderzoek aan dat de elementen die tot klantloyaliteit leiden, zijn:

  • Competentie;
  • Vermogen om de relatie tot stand te brengen;
  • Inzet;
  • Het probleem van de klant oplossen;
  • Vertrouwen;
  • Kwaliteit van de relatie.

Het implementeren van e-CRM is niet alleen voordelig omdat het klantgegevens 24/7 registreert en opslaat, maar ook omdat het in staat is om al het bovenstaande te bereiken – uiteindelijk eindigt het met positieve klantervaringen.

Verspil geen tijd aan het invoeren van gegevens

CRM heeft invloed gehad op e-commerce sites door een essentieel onderdeel te worden van het succes van een bedrijf. Uit een onderzoek bleek dat het interactief verzamelen en verdichten van klantgegevens helpt om de e-CRM-capaciteit van een bedrijf op te bouwen, wat uiteindelijk leidt tot hun bedrijfssucces. Het is veilig om te zeggen dat in de toekomst CRM-platforms die speciaal voor e-commerce zijn gemaakt (evenals de implementatie van een schaalbare e-commerce-oplossing) heel goed een noodzaak kunnen zijn voor webgebaseerde bedrijven.

Als u het belang van CRM voor uw e-commercesite niet begrijpt, kan dit leiden tot het verlies van een groot aantal voordelen, waaronder maar niet beperkt tot:

  • Een beter begrip van vraag en aanbod;
  • Zien of uw klanten probleemloos op uw site kunnen navigeren;
  • Betere klantenservice;
  • Eenvoudige afrekenprocessen;
  • Een afname van verlies en kosten (door de mogelijkheid om klantverkopen beter vast te leggen);
  • De mogelijkheid hebben om advertenties te maken die op uw doelgroep zijn gericht.

Tips voor het kiezen van een CRM oplossing voor e-commerce

Het is belangrijk voor bedrijven om de tijd te nemen om een e-CRM-oplossing te vinden die past bij hun specifieke behoeften. Net als bij het selecteren van de beste leverancier van e-commerce oplossingen, is het raadzaam om de volgende tips in overweging te nemen om je te helpen bij het selecteren van een CRM-platform dat bij je bedrijf past.

  • Maak een plan over hoe je deze oplossing wilt gebruiken om je bedrijf te laten groeien;
  • Bedenk hoe de oplossing zal werken en integreren met andere zakelijke platforms en tools;
  • Bedenk hoe medewerkers getraind kunnen worden in de nieuwe integratie en leg het belang ervan aan hun uit;
  • Begrijp de benodigde tijd en moeite om rekening te houden met een e-CRM oplossing;
  • Zorg ervoor dat de e-CRM oplossing binnen je budget valt om de oplossing te integreren;
  • Lees de CRM-instructies voordat je deze selecteert, om er zeker van te zijn dat ze gemakkelijk te begrijpen zijn;
  • Voer grondig onderzoek uit op het platform, inclusief onderzoek naar de toekomst van CRM, het aanpassingsniveau en het mobiliteitsniveau (is het toegankelijk op een mobiel apparaat?).

Voordat je definitieve plannen maakt voor je e-CRM oplossing, is het aangeraden om bovenstaande informatie door te nemen voor een beter begrip te verkrijgen van de rol van de oplossing en hoe deze voordelig kan zijn voor je bedrijf.

Direct weten welk CRM geschikt is? Start de Online Selectie tool

Krijg direct duidelijkheid en laat je gratis informeren. Binnen 10 minuten weet je precies welke systemen aan je eisen voldoen.

Naar iets opzoek?

Bereik ons

Tel - +31852251001‬

E-mail - klanten@crmsoftwarepakket.nl