Wat zijn de voordelen van een goed CRM-systeem?

Er zijn massa’s blogs en whitepapers over geschreven: succesvolle marketing drijft op een persoonlijke aanpak. Pas als je klant of prospect het gevoel heeft dat hij geen nummer is en je écht naar hem luistert, wil hij graag (meer) van je afnemen. Maar hoe ga je potentiële klanten zo benaderen dat ze zich persoonlijk gehoord voelen? Het antwoord: goede CRM.

CRM app
meet succes crm systeem

Customer Relationship Management is niets anders dan het gestructureerd bijhouden van klantgegevens. Alles wat je opschrijft hoef je namelijk niet te onthouden. Dat klinkt als een tegeltjeswijsheid, maar geldt zeker wat je klanten betreft. In een goed CRM systeem staat niet alleen de belangrijkste informatie over partijen waarmee je contact hebt, zoals bijvoorbeeld contactgegevens. Maar álles dat relevant is houdt een goed CRM systeem bij. Van alle interacties met de betreffende organisatie tot de mensen die er werken en wat hun functie is. Vanuit die kennis optimaliseer je jouw marketing eenvoudig.

Welke functies bevat een goed CRM?

De basis van CRM software is een klantendatabase. Dus niets meer dan een lijst met namen, e-mailadressen, telefoonnummers en nog wat gegevens. Dat hou je natuurlijk makkelijk bij in Excel. Dus wat is dan de toegevoegde van een CRM systeem? En waar moet een goed CRM systeem aan voldoen? We noemen er drie.

Marketing automation

Misschien wel het belangrijkste verschil met een contactlijst in Excel is de automatisering bij moderne CRM software. Vult een websitebezoeker een formulier in? Bijvoorbeeld om iets te downloaden? Veel CRM systemen maken dan automatisch een profiel aan en vullen zelfs informatie aan op basis van publiek toegankelijke (online) bronnen.

Integratie

Alle goede CRM software koppel je aan talloze andere applicaties en software. Zo weet je CRM wanneer het contract van een bepaalde klant afloopt en zet alvast een verlengingsbericht klaar, dat jij dan alleen nog maar hoeft te verzenden (want je verstuurt ook e-mails met een goed CRM). Heeft een klant een factuur betaald? Die informatie haalt het CRM systeem op uit je boekhoudsoftware. Zo houd je overzicht op tal van strategische processen.

CRM dashboard

Big data; dat is wat een goed CRM systeem in feite is. Héél veel data op de juiste manier ordenen en presenteren zodat jij er een fantastische marketingstrategie van kunt maken. Dat kan natuurlijk alleen als al die data ook overzichtelijk gepresenteerd worden. Dat is dan ook iets waar goede CRM systemen in uitblinken. Mooie grafieken en overzichten op een dashboard dat je eenvoudig zelf samenstelt.

Met een CRM systeem kun je je bedrijf verder optimaliseren.  Weet je nog niet zeker wel CRM systeem het beste bij jouw bedrijf past? De CRM selectietool helpt je graag verder of lees meer over de verschillende CRM software systemen.

 

Direct weten welk CRM geschikt is? Start de Online Selectie tool

Krijg direct duidelijkheid en laat je gratis informeren. Binnen 10 minuten weet je precies welke systemen aan je eisen voldoen.

Naar iets opzoek?

Bereik ons

Tel - +31852251001‬

E-mail - klanten@crmsoftwarepakket.nl